Iztēlosimies jaunu cilvēku pārāk īsā uzvalciņā. Viņš sēž
pagalmā, neiesaistoties padsmitnieku bumbas dauzīšanā, un vispār
izskatās neiederīgs. Laikam atpalicis attīstībā, var nospriest un
censties uz viņu neskatīties, jo nav labi uz tādiem pārāk daudz
blenzt. Lai arī patiesībā varbūt viņam vienkārši ir pārāk īss
uzvalks – pusaudža drēbes pieaugušā augumam.
Kaut kas līdzīgs šobrīd notiek ar fantastiku un fantāziju. Šīs
grāmatas vēl joprojām tiek ievietotas "pusaudžu un jauniešu"
plauktiņā, lai arī žanrs jau sen ir izaudzis no vecumgrupas
ierobežojumiem. Precīzāk, tas pat nekad nav piederējis "pusaudžu un
jauniešu" kategorijai – lai arī atsevišķi populāri žanra darbi ir
domāti gados jaunākiem lasītājiem. Šim mērķauditorijas pārpratumam
ir abpusēji negatīvas sekas. No vienas puses, tādas grāmatas kā
lieliskais, erotiski piesātinātais Elenas Kušneres romāns "Tomass
Vārsmotājs" grāmatnīcās atrodamas tieši blakus "Harijam Poteram",
droši vien iepriecinot jaunos lasītājus, bet, iespējams,
nesasniedzot pieaugušos. No otras puses, es nebrīnītos, ja daudzi
fantāzijas un fantastikas autori būtu klusībā nosprieduši, ka
jāpielāgojas viņiem piešķirtajai pusaudžu un dīvainīšu auditorijai,
un atbilstoši tai arī raksta. Piemēram, Didža Sedlenieka "Kvarku
pavēlnieks" tik ļoti ironizē par sliktu fantastiku, ka to faktiski
vairs nav iespējams atšķirt no sliktas fantastikas, bet Kristīnes
Zutes "Stāstu par kādām beigām", kurš citādi varētu būt viens no
emocionāli jaudīgākajiem darbiem, neglābjami (vismaz manā uztverē)
sabojā moralizējošais tonis un uzmācīgi pagānkristietiskais
noslēgums.
Par laimi, šādā veidā raksta ne visi autori, un lielākā daļa
"Purpura karaļa galmā" ievietoto stāstu vairāk
cieš no pieredzes trūkuma, nevis paviršas attieksmes pret savu
darbu vai tā lasītāju. Protams, vērtējot no "jauniešu" kategorijas,
šī grāmata ir pārāk sarežģīta, garlaicīga, nesaprotama un citādi
neiederīga, un "attīstībā atpalikusi". Vērtējot to pēc "pieaugušo
literatūras" mērauklas, var atrast gan labus darbus, gan cerīgus
autorus.
Manā uztverē krājumā visgatavākais un iespaidīgākais bija
titulstāsts – Arņa Bukas "Purpura karaļa galmā". Apjomīgais stāsts
sākās gluži viens no tiem alegoriskajiem darbiem, kur aiz tādiem
personāžiem kā "Gleznotājs", "Karalis", "Āksts" slēpjas viegli
atšifrējamas metaforas. Par laimi, jo tālāk autors stāstu risina,
jo piepildītāki un dzīvāki kļūst tēli, jo nozīmīgākas kļūst Pils
iemītnieku savstarpējās attiecības, jo maģiskāks pilī slēptais
Dārzs un piesātinātākas Āksta vīzijas un sapņojumi: "Noliecos, lai
to noplūktu, bet zieds pats atrāvās no Dārza mīkstās, melnās zemes
un ieslīdēja man rokā." Stāsts kļūst svarīgāks par tā simbolismu,
tas piepildās līdz malām un sabrūk pats zem sava svara, autoram
nespējot atrast izeju no paša radītā labirinta. Tādēļ, gluži tāpat
kā sākums salīdzinājumā ar pārējo stāstu šķiet pabāls, arī
nobeigums šķiet pārāk vienkāršs. Bet kopumā "Purpura karaļa galmā",
cerams, vēsta par jauna un interesanta autora ienākšanu latviešu
literatūrā.
No fantastikas žanra stāstiem gribētu izcelt Viļa Kasima "Nemiera
garu" un Gunta Eņģeļa "Krātiņu".
"Nemiera gars" ir viens no Viļa Kasima Kluspils cikla stāstiem –
pieklusināta antiutopija, kurā autors rada jaunu versiju par
nemirstīgo "vispārējā grāmatu aizlieguma" tēmu. Lai arī stāstā nav
nekā negaidīta, tas pārliecina ar izjusti emocionālo tēlojumu un
lieliski izstrādātu galveno varoni, kurš ir gatavs samierināties ar
visu – pat paša dzīves jēgas zaudējumu: "Atmiņās pašķīdusī pagātne
bija bezjēdzīga un kaitīga tāpat kā grāmatas."
Gunta Eņģeļa "Krātiņš" ir asprātīgs, nedaudz iepriekšparedzams, bet
labi nostrādāts stāsts par mājdzīvnieku sacelšanos pret saviem
saimniekiem... Tikai nav līdz galam skaidrs, kurš te ir
mājdzīvnieks un kurš – saimnieks. Turklāt šī ētiski sāpīgā tēma
risināta ļoti viegli un bez mazākās moralizēšanas klātbūtnes.
Divi citi stāsti – Līgas Ezeras "Zemes smarža" un Līgas Sproģes
"Raiannonas turnīrs" – cieš no vienas un tās pašas problēmas, t.i.,
tajos pievērsta ļoti liela uzmanība pasaules uzbūvei un
parādīšanai, kamēr sižets paliek trešajā plānā. Galvenā varone abos
gadījumos rezignēti nospriež, ka ir tāda, kāda ir, un tāpēc viņas
liktenis ir negrozāms – tāds savdabīgs personības diktēts
determinisms, kas labi jūtams Līgas Ezeras stāstā: "Raminta taču
vienmēr bija zinājusi, ko vēlas un pēc kā ilgojas, tikai viņa
nebija spējusi pateikt "nē", kad viņai piedāvāja vienu malku
remdena ūdens." Tādēļ šie stāsti valdzinās tos lasītājus, kam patīk
darbi ar rūpīgi izstrādātu pasauli, kurā iespējams iedzīvoties un –
ļoti iespējams – izdomāt interesantāku sižetu, bet žanram svešākiem
lasītājiem tie var likties pārāk stiepti un remdeni.
Fantastikas lauciņā līdzīga žanra specifikas uzvara redzama Santas
Senkānes stāstā "Ledus" un Artūra Dedža stāstā "Snaudas eksperts".
Tie uzbūvēti uz jaudīgas koncepcijas bāzes – Santas Senkānes darbā
risināta mākslīgā intelekta problemātika, bet "Snaudas eksperts"
runā par virtuālās realitātes izmantošanas iespējām to
distopiskākajā formā. Varoņu raksturi ir salīdzinoši vājāk
izstrādāti, bet ar nopietnajām tēmām kontrastē pusaudziskā valoda
un emocionalitāte (katram citā pavērsienā – "Ledus" emocionālā
noskaņa ir līdzīga "Krēslas" nekritiskajai sentimentalitātei, bet
"Snaudas eksperts" atsauc atmiņā pusaudžu piedzīvojumu
stāstus).
Pārējos stāstus visvieglāk būtu raksturot ar vārdiem "īsi un
nesāpīgi". Daces Znotiņas stāsti "Glābiņš" un "Ēšanas traucējumi"
ir mīlīgi un atjautīgi (bet ne vairāk) darbi par populāru pasaku un
mitoloģijas tēlu tēmu, bet Santas Braučas "Kaimiņiene" tikpat
mīlīgi un drusciņ baisi spēlējas ar gotisko šausmu stilistiku.
Ilzes Eņģeles "T-persona" un "Punkts pie apvāršņa" ir antiutopijas,
kuru galvenā problēma ir tā, ka tajās aprakstītā pasaule nav ticami
iespējama mūsu pasaules nākotnē. Antiutopija bez ticamības momenta
kļūst bezzobaina un remdena, un pablāvie, nekonkrētie raksturi šos
stāstus nespēj izglābt. Armanda Skuteļa stāsts "Kritusī zvaigzne"
ir variācija par tēmu "atbraucēji no kosmosa kā primitīvāku būtņu
dievi", un manā lasījumā autoram neizdevās atrast jaunus
risinājumus – pat ar visu rūpīgi izstrādāto iezemiešu fizioloģisko
un sociālo uzbūvi.
Kopumā izskatās, ka "Purpura karaļa galms" ir antoloģija divās
daļās – pirmā daļa ir domāta garāmejošiem lasītājiem, kas vēlas
palasīt latviešu autoru darbus, bet otrā daļa būs interesantāka
tiem, kas jau labi pārzina žanru konvencijas un vēlas zināt, ko tad
spēj izdarīt vietējie autori. Manuprāt, vietējie autori izdarīt var
daudz – bet šobrīd viņiem pietrūkst pieredzes un reālistiskas
pārliecības par sevi (nejaukt ar "man paveicās konkursā, un tā es
kļuvu par rakstnieku"). Par autoru grūtībām noticēt sev netieši
liecina teju visu stāstu varoņu nespēja mainīt spēles noteikumus un
izlauzties ārpus stāsta pasaules un autora iezīmētajām robežām...
Bet varbūt šī nespēcība pasaules likumu priekšā raksturo mūs pašus
šajā laikā un vietā.
Ieva Melgalve, satori.lv, 26.06.2013.