Apraksts

Mācību grāmata iesniegta LR IZM 2024. gada 17. jūlijā apstiprināšanai.

Mācību grāmata veidota kā noslēdzošais posms latviešu valodas mācībās 4.–6. klasei, tajā secīgi turpināts 4. un 5. klasē izklāstītais mācību saturs. Mācību grāmata veidota atbilstoši valsts pamatizglītības standartam (MK noteikumi Nr. 747), atbilst kompetenču pieejai mācību saturā.

Mācību grāmatas saturs izkārtots 3 tematos.
1. tematā “Es – saziņā” skolēns turpinās pētīt saziņu mutvārdos un rakstveidā. Veidos situācijai un mērķiem atbilstošu mutvārdu un rakstveida tekstu, veidos pārliecināšanas runu, izvēloties atbilstošus argumentus un valodas līdzekļus. Sakārtos mācību procesā rakstītos tekstu paraugus materiālu mapē.
2. tematā “Es – rakstītājs” skolēns apkopos savu pieredzi un pilnveidos domraksta rakstīšanas prasmes. Padziļinās zināšanas par domraksta veidiem, pilnveidos domraksta plānošanas prasmes. Saskatīs un izmantos pārsprieduma elementus domraksta veidošanā. Pilnveidos prasmi vērtēt savus un klasesbiedru rakstītos domrakstus.
3. temats “Vārdā izteiktā pasaules daudzveidība” sakārtots piecos apakštematos (“Lietvārds”, “Īpašības vārds”, “Skaitļa vārds”, “Vietniekvārds”, “Apstākļa vārds”). Skolēns pētīs patstāvīgo vārdu vārdšķiras, noteiks to gramatiskās pazīmes, izmantos savā valodā lokāmos patstāvīgos vārdus atbilstošos locījumos. Pievērsīs uzmanību patstāvīgo vārdu sastāvam un izmantos to darināšanas iespējas.
Ievēros patstāvīgo vārdu pareizrakstību, izrunas un rakstības atšķirības.

Savukārt grāmatas noslēgumā piedāvāts mācību gada izvērtējums, kur skolēni sakārtos un papildinās mācību gada laikā veidoto mācību materiālu mapi/krātuvi, kā arī grupās sagatavos prezentāciju par izlozēto tematu/apakštematu. Skolēns pārlūkos visu tematu pašvērtējumus un turpinās nepabeigtos teikumus, secinot par savu mācīšanās gaitu un rezultātiem. Ja vēlēsies, varēs veikt pašpārbaudes darbu, kurš piedāvāts darba lapā.

Mācību grāmatai pievienotas tabulas un shēmas, lai skolēns varētu ērti atkārtot visos tematos apgūto.

Katra temata sākumā formulēti skolēnam sasniedzamie rezultāti, bet temata noslēgumā piedāvāts pašvērtējums “Novērtē prasmes” par apgūto apakštematu/tematu.

Mācību grāmatā iekļauts plašs, ar apgūstamo tematu saistīts ilustratīvais materiāls. Asprātīgie Unas Leitānes zīmējumi, fotogrāfijas, shēmas, tabulas rosina skolēnu domāt, pētīt un rast dažādu situāciju risinājumus, strukturēt informāciju, izteikt viedokli.

Mācību grāmatā pievienotajā saitē ir šāds papildsaturs.
• Darba lapas word.doc formātā. Tajās ietverti ar konkrēto tematu saistīti vingrinājumi, kuru veikšanai vajadzīgas vairāku soļu darbības, lai nostiprinātu prasmes un zināšanas. Darba lapas piedāvā skolotājam diferencēt vingrinājumus pēc grūtības pakāpes un skolēnu vajadzībām. Iespējams, ne vienmēr visi klases skolēni veiks visus darba lapās piedāvātos vingrinājumus.
• Pielikumi word.doc formātā. Tajos piedāvātas pašvērtējuma tabulas, kuras skolēnam noteikti būs ērtāk veikt datorā, nekā pārzīmēt pierakstu kladē vai burtnīcā. Skolēni izvērtēs savas un klasesbiedru prasmes, secinās, kāds ir bijis mācīšanās ceļš, ja nepieciešams, meklēs veiksmīgākus risinājumus. Piedāvātas arī mācību stratēģijas u. c. atbalsta materiāli, lai prasmīgāk varētu veikt kādu no uzdevumiem.

Gan darba lapas, gan pielikumus skolotājs kopā ar skolēniem var pārveidot un pilnveidot, ja tas nepieciešams. To pieļauj word.doc formāts.

Grāmatā īpaša uzmanība pievērsta caurviju prasmēm, īpaši skolēna pašvadītām mācībām, sadarbības prasmei un digitālajai prasmei. Grāmatā atrodami informācijas logi “Dari tā”! vai “Dariet tā!”, kuri piedāvā skolēnam atbalstu, kā veikt kādu uzdevumu, kā sadarboties grupā, strādāt tīmeklī u. tml. Skolēns tiek arī aicināts izmantot digitālos resursus (piem., tezaurs.lv) vārdu nozīmju noskaidrošanai u. tml.

Grāmatā sniegts atbalsts jēdzienu un teorijas izskaidrošanai konkrētajā tematā tādos informācijas logos kā “Iegaumē!”, “Ievēro!”. Piedāvāts informācijas logs “Atsauc atmiņā!”, kurā tiek atgādināts kāds jau apgūts jēdziens, parādība. Piedāvāta arī vārdnīca atsevišķu vārdu un terminu skaidrojumam. Lai skolēnam būtu vieglāk uztvert konkrēto tematu, skaidroto parādību, tiek piedāvāts informācijas logs “Saruna”, kurā autore draudzīgi sarunājas ar skolēnu par kādu tematu/apakštematu, parādību, jēdzienu, tā sniedzot atbalstu.

Mācību grāmata atbilst autorprogrammai Iveta Vīduša. “Programma. Latviešu valoda 6. klasei”.

Iesaki draugiem